mandag 3. november 2008

I'm back

Da var jeg tilbake i byen etter en veldig bra tur til Stockholm! Som jeg skrev før jeg dro skulle vi besøke ulike kirker og få innblikk i deres diakonale arbeid. Vi besøkte to kirker som tilhørte svenska kyrkan, men som allikevel var veldig ulike, og en metodist kirke. I tillegg hadde vi en fagdag sammen med svenske diakonstudenter. Alt i alt var det veldig interessant og inspirerende. Noe var veldig annerledes, andre ting mer kjent. Det faglige utbyttet var i alle fall bra! Kan også samtidig konstatere at jeg går i en fantastisk klasse, utrolig mye bra folk! Det gjorde at helgen ble en suksess på tross av at det var mye opplegg og at man ble ganske sliten. Innimellom det faglige ble det mye god mat (og noe ikke fullt så bra), litt kultur: vi rakk å få med oss stadtsmuseet og et veldig bra teaterstykke (fem gånger Gud), og mest beskrivende; mye latter. Forøvrig har de en fantastisk kaffekultur i Sverige som jeg har store planer om å få innført i Norge. I Sverige fikar dom nemlig hele tiden. Definisjon på fika:
"Fika är både ett verb och ett substantiv i svenskan med en bred definition. Det innebär att man tar en paus från en aktivitet för att dricka kaffe (ibland annan dryck) med vänner, familj eller bekanta. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur En fika kan genomföras på ett kafé eller konditori, på arbetsplatsen, utomhus eller hemma. Traditionellt implicerar ordet intag av kaffe, men te är också vanligt. Normalt finns tilltugg i form av kaffebröd eller smörgås med i situationen. Många svenska arbetsplatser har institutionaliserat för- och eftermiddagskaffe, och fikapausen är inte enbart en paus från arbetet, utan även ett informellt mötesforum".
Dette burde institusjonaliseres i Norge også spør du meg!

Ellers har jeg fått avkreftet følgende tre myter om Sverige/Stockholm

* det er ikke billig å spise ute
* det kryr ikke av kjekke gutter
* alle er i Stockholm er ikke fasjonable
(jeg er skuffa!)



Forelesning



Fika





Det ble mye tunnellbana

Camilla gjør sitt for å underholde


Felles (veldig god!) middag


Camilla utnevnte meg til klassens "poser"


Og de andre blir med på leken. Strike a pose!

Ingen kommentarer: