lørdag 13. desember 2008

Den ineffektive lesedagen

et er typisk for den ineffektive lesedagen at den er på en lørdag, slik den er for meg idag. Den ineffektive lesedagen starter med at du sover alt for lenge. Gjerne to-tre timer lenger enn planlagt. Her har du med andre ord før du har begynt lesingen allerede mistet verdifulle lesetimer. Hvis det er slik at den ineffektive lesedagen finner sted på en lørdag kan det ta sin tid å bestemme seg for hvor man skal lese. Det er jo relativt stille på mf på lørdager og kantina (eller kiosken som enkelte av de gamle traverne kaller den) er stengt og derfor får man heller ikke kaffe. Noen vil kanskje påstå at man kan kjøpe kaffe i automaten, men jeg mener at det skvipet som kommer ut av den ikke kan karakteriseres som kaffe.. Neste post på den ineffektive lesedagen kommer an på avgjørelsen av den forrige, hvor man skal lese. Jeg bestemte meg idag for at lesingen skulle skje hjemme og måtte derfor først opp til mf for å hente bøkene mine på min kjære (nå egentlig litt forhatte) lesesalplass. Selv om jeg ikke bor så langt unna mf tok dette sin tid. Det har kanskje noe med at jeg har fått lønn og derfor måtte innom hennes og mauritz på vei hjem for å se om de hadde igjen noen eksemplarer av en kjole jeg hadde sett meg ut. Vel hjemme igjen var det på tide med frokost. Det vil si først måtte ymse blogger leses og facebook sjekkes, og så var det frokost, som først må lages, deretter spises. Så måtte jeg ringe mamma som lurte på en haug av ting. 

En av årsakene til at en lesedag blir ineffektiv er gjerne mangel på søvn eller generell slitenhet. Man trenger altså kaffe for å komme igang. Så da må man lage kaffe. Man har nå gjerne gått tom for ting som må gjøres før man kan lese. Kanskje det har skjedd noe på facebook siden sist? Facebooksjekk nr 2 finner sted. På dette tidspunktet har man kanskje brukt 2-3 timer på diverse ærend og gjøremål og har derfor medregnet timene som gikk med til for mye søvn mistet mellom 4-6 lesetimer. Man innser nå at det er på tide å ta frem bøkene. Så leser man litt. Så tenker man på noe helt annet, for eksempel om det hadde vært kult å ta en tatovering, så merker man at man ikke leser og kjefter litt på seg selv og fortsetter lesingen. Fremdeles ukonsentrert, man trenger mer kaffe. Ut på kjøkkenet, helle i kaffe, tilbake til boka. Kaffe er vanndrivende, må på do. Innser at man må nappe øyebrynene, det er jo snart jul. Frem med boka igjen, lese lese. Telefonen ringer, ooops I did it again, nye 15 leseminutter er borte. På'n igjen, frem med boka. Hmm.. lurer på om brillene trenger en liten puss. Pusse pusse. Ok, nå skal det leses. Hmm... lurer på om ikke nå er et fint tidspunkt for å lage et lite blogginnlegg.. God idè! Blogge blogge. Romvenninne kommer hjem, må skravle litt. Siste innsats med bøkene. Nå må jeg skjerpe meg. Foreløpig resultat av den ineffektive lesedagen: 5 og 1/2 side. Tid igjen å lese før lesedagen er over: 30 min. Uff da..

Ingen kommentarer: